Egyre többen vásárolunk webáruházakból, mert kényelmes, a kiszállítás viszonylag gyors, és tetszetősek az áruházakban kínált holmik. Megkeseredhet azonban a vásárlás öröme, ha nem a várt, vagy hibás terméket kapjuk a futártól. Ilyenkor fel kell hívni a webáruház ügyfélszolgálatát, hogy érdeklődjünk, hogyan orvosolhatjuk a hibát. Általában küldenek egy elállási nyilatkozatot, amit kitöltve a termékkel együtt vissza kell küldeni a megadott címre. Ettől függetlenül azonban a kézhezvételtől számított 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól, minden külön indoklás nélkül. Érdemes megőrizni a visszaküldéskor a csomagszállító bizonylatot, hogy vita esetén tudjuk bizonyítani elállási szándékunkat. Az alábbi cikkben a hazai tapasztalatokat írják le:
“Az összes webáruházi szerződésben találtak hibát. Keresett termékeket kínáló webáruházakat vizsgált a Pest Megyei Főügyészség, és álltása szerint mindenütt talált törvénysértő szerződési kikötéseket.

Tizenhat webáruházt vizsgálva – mint tudatta – mindenütt talált törvénysértő szerződési kikötést a Pest Megyei Főügyészség. Közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy a gyors és praktikus internetes vásárlások, amelyek száma az elmúlt években tovább növekedett, egyben veszélyekkel is járnak. A webáruházak által alkalmazott szerződési feltételeket a fogyasztók ugyanis rendszerint nem ismerik. Az ügyészség ezért ellenőrizte olyan webáruházak szerződési feltételeit, amelyek keresett termékeket, például műszaki cikkeket, háztartási eszközöket vagy gépjármű alkatrészeket forgalmaznak.

Az ügyészek számos olyan rendelkezést találtak a szerződési feltételek között, amelyek nem feleltek meg a hatályos jogszabályoknak. Például belefoglalták a szerződésekbe, hogy a webáruház bármikor egyoldalúan módosíthatja a már megkötött szerződést, így a fizetendő összeget vagy a szállítási határidőt is.

Az irányadó jogszabályok szerint internetes vásárlás esetén a megrendelő – az átvételtől számított – 14 napon belül indok nélkül elállhat a vásárlástól, és visszaküldheti a terméket – hangsúlyozta az ügyészség közleménye. Ilyen esetben a korábban kifizetett vételár és postaköltség is visszajár. Ezzel szemben a szerződési feltételekben rövidebb elállási határidőt írtak elő, és jogsértő módon kikötötték azt is, hogy csak sértetlen csomagolás esetén küldhető vissza a termék. Volt, ahol a pénz visszafizetésére jóval későbbi határidőt engedett magának a webáruház, mint amit a jogszabály előír.

A Pest Megyei Főügyészség ezért felhívta az érintett (de meg nem nevezett) vállalkozásokat a jogsértések önkéntes megszüntetésére. Hangsúlyozták még, hogy az ügyészségnek indokolt esetben joga van bíróság előtt peres úton is megtámadni a kifogásolt általános szerződési feltételeket.”

Forrás: Az Én Pénzem
Kommentár: dr. Lanczner Gabriella